عوامل فیلم

کارگردان : کمال تبریزی

نویسنده : فرهاد توحیدی

تهیه کننده: منوچهر محمدی

بازیگران : میلاد کی مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان و سیامک صفری

 

خلاصه داستان

    مهران و مینا زندگی ساده و گرمی دارند . اما باید مراقب بود... لحظه هایی در زندگی عاشقانه هست که می تواند خطرناک باشد! دروغ و خیانت، امکان تغییر مسیر سرنوشت را به دنبال دارند! چهره ها می توانند نقاب های متفاوت داشته باشند! باید مراقب بود!..... رفتارهای غیرقابل پیش بینی امکانی جبران ناپذیر را فراهم می کنند ! امکانی هراسناک !..... امکانی رنج آور !..... امکانی که در اختیار ناگزیر یک زن قرار گرفته است !..... امکان یک فاجعه !..... امکان این که زنِ ساده خانه دار ، از منافقین باشد. امکان مینا. 

 

نقد فیلم

"امکان مینا" مانند چند اثر اخیر تبریزی با تیتراژی خلاقانه آغاز می شود. تیتراژی که نسبت درستی با تم داستان دارد و بیننده را در حال و هوای مطبوعات دهه شصت خورشیدی قرار می دهد. این تیتراژ تا دقیقه بیست فیلم کاملا بی ربط به نظر می رسد اما با شکل گرفتن داستان این ارتباط شفاف می شود.

داستان "امکان مینا" دیر شکل می گیرد و بدون داشتن رابطه علت و معلولی منطقی به پایان می رسد. فضای میان این دو نقطه اما به خوبی روایت شده است. شخصیت ها درست معرفی می شوند و گره افکنی و تغییر مسیرهای داستانی خوب پیش می رود. خودسری های مهران و ارتباط با نیروهای اطلاعاتی و سایر روایات موازی که همگی در راستای پیرنگ داستان قرار داردند، باورپذیر طراحی شده اند اما درست در نقطه ای که  می بایست برای به سرانجام رساندن کار  همگرا شوند، شاکله کار از دست می رود. اتفاقات ده دقیقه پایانی آن قدر بی ربط نمایش داده شد که به نظرم رسید شاید در تدوین، نحوه چینش سکانس ها دچار اشکال شده است. وقتی مهران همه چیز را برای دستگیری جاوید مهیا کرده است دلیلی برای حمله به خانه تیمی منافقین وجود ندارد. هنوز هم چرایی این نحوه پایان بندی برای نگارنده نامشخص است.

ادامه نقد را در سایت Filmovies بخوانید.